Kerékpártúrám Kárpátaljára az Ukrajnai Kárpátokban a Keleti-Beszkidekben


Kerékpártúrára indultam Záhonyból 2006.X.24-én délben  és 27-én este már vissza is tértem Záhonyba.




Ungvari Korso
Ungvári korzó



2006.október 24-én reggel 5 körül felkeltem a frissen vásárolt  " Citroen Berlingo " kipróbáltam a magyar-ukrán határig Záhonyig hajtottam. Így éltem meg a  napfelkeltét. az M 3-ason.

Találtam egy autójavítót, ahol a vadonatúj kocsim biztonságosan leparkoltam, átöltöztem és felpakoltam a csomagot a kerékpártúrára.
12 óra körül indultam kellemes napsütésben és gond nélkül keltem át a határon, bár miután hallották a határőrök, hogy az  Uzsóki hágóra ( Uzhotskij pereval 858 m ) készülök, hiányolták a  kerékpáron a hóláncot.
De azért kegyesen továbbengedtek.
Nyugateurópai minőségű autóúton kerekeztem egy órát  Ungvárig.
 
Váltottam hrivnyát, néhány szórólapot szétosztottam, majd keresésére indultam egy olyan újságkiadónak, ahol álláshirdetést adhattam fel. Közben rábukkantam a néhány magyarul beszélgető idős asszonyra a sétáló utcában .

Az  Ung(Uzh) folyó hídján is átkeltem. Megtaláltam a bolyongásom során Petőfi szobrát  is.
Később a várhoz felvezető utat is megleltem,ahol  fényképet készítettem a szemben álló egyetem jogi karáról  is.




                             UngvarivarUngvariEgyetem


Ungvárt (Uzhgorod ) hamarosan a XII. századi  Nevicke várromát pillatottam meg.
Este a  Velikij Berezsnyij(Velikiy Berzniy)  vasutállomásán kaptam motelszobát.

Mindössze 5 perc esőt fogtam ki az úton, amit kedvenc Balaton szelet készletem csökkentésére és egy alma elfogyasztására használtam ki meghúzodva a helyi iskola főbejáratában.

Második nap

Másnap reggel korai indulást terveztem, mert nem tudtam pontosan, hol találok éjszakai szállást. Sátrat nem vittem magammal, igy a szállodákra vagy panziókra voltam utalva. Lehet, hogy  120 kmt is kell hajtanom a hegyekben.
Ezért reggel 8-kor már talpon voltam és még keményebbre próbáltam a gumikat felfújni. Sajnos ügyetlenségem miatt a szelep elvált a gumitól és ki kellett cserélnem egy belső gumit. Így értékes  40 percet veszítettem..
Az Ung völgyében a korai, ködös reggel így. festett. Kilátás az  Ung (Uzh) folyóra félórás bringázás után ezen a fagyos reggelen.

Azon morfondíroztam  ezen a fogvacogtató reggelen,milyen jól esne egy forró teás reggeli egy panzióban.
Az internetről emlékeztem, hogy a közelben van a Vadvirág panzió, amelyet magyarul találtam meg a világhálón keresgélésem során.
Meg is pillantottam a magyar nyelvű táblát az országúton. Befordultam az Ung hídján és rövid ,de meredek kapaszkodó után megérkeztem a síterepekhez. Örömömre hamarosan megtaláltam a panziót , ahonnan ez a kilátás  tárult elém a síterepek felé.
Csak a kapuban derült ki, hogy karbantartás miatt ( fűtés) zárva tart.
Végül egy régi házban kialakított kocsmaszerű helyiségben fogyasztottam el a teám, amelynek melegét az összes ujjammal őriztem az utolsó cseppig. Nyilvánvalóan ez volt az egyetlen ilyen hely, ahol a helyi munkások, akik az
( út) építkezéseken dolgoztak, rendszeresen betértek.
Egy kis  rohanás következett a fagyos reggelen. Felmelegedni csak a hamarosan elkezdődő emelkedőn tudtam, ahol később a nap is kisütött.
Miután legyűrtem a kanyargó szerpentint és elértem a 858 m-es hágót, nem volt bátorságom a II. világháborús betonból készült tankcsapdákat lefényképezni a katonai ellenőrző pont környékén.
Ukrajnában még számos helyen látni a szovjet időkből itt felejtődött ellenörző pontokat. Munkács előtt évekkel ezelőtt kellemetlen meglepetésben volt részem a helyi rendőrökkel.  Hosszas alkudozás után félvagyonnyi büntetést faragtam le néhány ezer forintnak megfelelő hrivnyára, de már addigra a parancsnokuk feladta és tüntetőleg az ellenörző pont  másik oldalára vagy 150 m-re elvonult.
Ezután egy meglepetés ért, mert már örültem volna a lefelészáguldásnak, de helyette egy kiterjedt  fennsíkon találtam magam,  ahol megreggeliztem.
Majd élvezhettem a Kárpátok panorámáját  40 km-en keresztül .



KeletiBeszkidek Lembergfele,Lviv











Most jött el az a kellemes része a túrának,amikor felkapaszkodtál egy emelkedőre, majd  50/55km/h-ás sebességgel gurultál Lemberg (Lviv ) felé.
Ez sokszor ismétlődött, amibe annyira belefeledkeztem, hogy a kis leágazást el is szalasztottam.
Turkába érve, szomorúan  konstatáltam, hogy most fel kell kapaszkodnom azokra a lejtőkre, amelyeket úgy élveztem lefelégurulva.
A Kárpátok gerincével párhuzamos első völgyben, kis hegyi falvakon hajtottam keresztül.
A legemlékezetesebb élményem volt, amint egy Verhje nevű falu határában lévő legelőn  tehén nyúzását láthattam.
Röviden beszélgettem az alkalmi hentessel, aki láthatóan korábban már beletemetkezett a helyi vodka kostolásába, így könnyen cseh bringásnak nézett. Végül is a nem éppen barátságosan induló beszélgetés után jóbarátként váltunk el- miután nemzetiségem és uticélom tisztáztam.
Az autóút elérésekor nem volt már lelkierőm a régi országút felé menni, mert tudtam, hogy csak sötétben érhettem volna el a régi Vereckei hágót.
Azonkívül fogalmam sem volt, hogy hol szállhatok meg. Egyébként az igazi történelmi Vereckei hágón már kétszer is jártam kocsival évekkel ezelőtt.
Röviddel besötétedés előtt  ezt a kis   panziót találtam a Lemberg-Csapi autóút mellett néhány km-re a Vereckei hágó előtt.

Harmadik nap

Ezen a reggelen nem húztam az időt fényképezgetéssel, mert későn ébredtem.
Persze ahhoz képest, hogy  150 km út állt előttem. De még gyorsan készíttettem egy jó kulacsnyi forró teát elvitelre. A nagy igyekezetben alig érzékeltem az enyhe emelkedőt, így jó tempóban korán értem el a "Középső"Vereckei hágót, ahol vándorárúsok bódéi fogadtak.
A történelmi hágó egy heggyel keletebbre található, melyet  ez a fotó  mutat.
Az a régi hágó a történelmi Vereckei hágó . Most következett a gyors lejtmenet.
Most a kellemesebb szakasz következett  sok hegyre fel és lejtőn le, de összességében persze lejtő hát és oldalszéllel. Lejtmenetet jó átlaggal hajtottam.
Még egy kamiont is leelőztem, csupán 50 km/h-val ment.
Mikor megálltam egy csinos hotel előtt - az ára is hasonló volt- ért utol a kamion, de egyből le is állt, valamit javítani. A teljesítményemből ki kellett ábrándulnom. Tehát nem én voltam a gyors, hanem a kamion alig üzemképes.

Mint az Uzsóki hágó felé, most is gyakran kereszteztem egy folyót, ez most a Latorca folyó   volt.

Miután feladtam a hirdetésem a helyi újságban Szolyva városában (Svalyava), e mellett a helyreállított kolostor mellett hajtottam el, szemben Cyrill és Metod szobra állt.

Végülis megérkeztem Munkácsra (Mukachevo), amely  a 86 m magas sziklán álló  csodálatos váráról ismert nemcsak a magyarok körében.



Munkacsalsovar Munkacsivarfolyoso











Élvezzünk csak a középkor hangulatát:
Felső várudvar , amit Zrínyi Ilona védett három éven keresztül. Ez a  szobor Zrínyi Ilonát fiával II. Rákóczi Ferenccel ábrázolja, aki a későbbi róla elnevezett Habsburgok elleni szabadságharcnak lett a vezetője és Magyarország fejedelme is egyben.
Ezt a  Szent Zsófia kápolnát Báthori Zsófia építtette.
A   várfalak  illetve azokon belüli látkép.
A vár legfontosabb része a sziklán is  vizet adó kút.
Az emléktábla Kazinczyt idézi, aki a Habsburgok felvilágosult ellenzője, későbbi nyelvújító volt. Itt raboskodott.
 
A Rákóczi szabadságharc legyőzése után  1711-től a vár katonai táborként, börtönként  majd a múlt évszázadban mezőgazdasági iskolaként szolgált.
Most múzeum.
Amint néhány egyéni  látogató között a várban voltam, éppen érkezett egy szervezett buszos ukrán csoport.
A másik tábla arra emlékeztet bennünket, hogy a Szent Korona a napóleoni háborúk idején itt lelt biztonságos menedéket.
A várban állandó kiállítások vannak : : Kuruc felkelések a kuruc zászlóval
Néhány osztrák látogató és helybeliek, akik ukránul, oroszul, németül sőt magyarul is beszéltek a háttérben láthatók.
Miután beszédbe elegyedtem velük derült ki, hogy nyilvánvalóan itt születtek, ezért beszélnek annyi nyelvet.

Bercsényi gróf ,  Rákóczi szabadságharcának legendás kapitánya, aki követte fejedelmét Törökországba a száműzetésbe.
Károlyi Sándor festménye, aki  - míg Rákóczi Lengyelországba sietett támogatást remélve- letette a fegyvert.
A Kárpátok   látképe a várból.
Ezen az  úton jöttem
Az új városrész látképe . Felső várudvar galériája , ahol a kuruc felkelések kiállítása  található.

1847-es Petőfi látogatásra emlékezve.

A földszinten néprajzi kiállítás : népviseletek.
Rokka
Nyíl
Szobabelső
A táj himzései
Szövőszék
Kínzókamra mint az ilyen erődítmény szerves része.

Ezen a kaptatón  érkeztem a várba kerékpárral.

350 km kerekezés után éppen sötétedés előtt érkeztem a műhelyhez, ahonnan a túrát elkezdtem.
Kitűnő időben, semmi gondom nem adódott, kivéve a hosszú sprint egy falusi kutyával a Vereckei hágó előtt az  egyik faluban. Itt értem el talán sík terepen sebességi rekordomat csomaggal megrakottan ( 40 km/h).
Sajnos nem hitelesíthető, mert  idegen segítséget vettem igénybe ( harapós kutya).

Alig volt forgalom, még a Lemberget Záhonnyal összekötő kitűnő minőségű autóúton sem volt zavaró.
El kell mondanom, hogy a mellékutak burkolata is  a magyar viszonyoknak megfelelő volt.
Azért ez inkább a magyar mellékutakat minősíti.

Összefoglalva ez egy olyan nyugodt, csendes  térség, ahová visszatérhetek és másoknak is ajánlom.
vissza a főoldalra